De drie succesfactoren van E-Overheid

Informatievoorziening heeft een ondersteunende rol bij de bedrijfsvoering van de overheid, maar informatie is steeds meer een primaire bedrijfs-resource die wordt ingezet als kennis. Aan de hand van kennis worden immers essentiële beslissingen genomen, die binnen de overheid het risico op de inzet van gemeenschapsgeld en organisatie dienen te beperken. Aan de andere kant dienen E-dienstverlenings initiatieven bij te dragen aan een hoge mate van klantvriendelijkheid. Daarmee zijn E-Overheidprogramma’s de spil tot Publieke Waardecreatie geworden. Maar wat zijn nou de succesfactoren van E-Overheid, zodat de gemeenschap kan vertrouwen op een overheidsorganisatie die onder alle omstandigheden presteert?

Doel van E-Overheid

  • Succesfactor 1: Kwaliteit van de organisatie. Is de overheidsorganisatie fit genoeg om Top-prestaties te leveren en hoge Publieke Waarde te creëren? Het is immers de organisatie die de daadwerkelijke Publieke Waarde moet creëren en realiseren. Daarbij zal alle aandacht (focus) moeten uitgaan de karakteristieken en kenmerken (HPVGO) die Hoge Publieke Waardecreatie Mogelijk maken.
  • Succesfactor 2: Kwaliteit van informatie. Als de organisatie fit genoeg is om Top-prestaties te leveren, kan daaruit eenvoudig de informatiebehoefte worden gedestilleerd. De Top-fitte organisatie heeft immers kwalitatief hoogwaardige informatie nodig om deze om te zetten naar kennis.
  • Succesfactor 3: Met een overheidsorganisatie die Top-fit is en over kwalitatief hoogwaardige informatie beschikt, kan excellente dienstverlening worden geboden die aansluit bij de behoefte en verwachtingen van de gemeenschap.

Meer weten over de karakteristieken en kenmerken van High Public Value Government Organizations (HPVGO)?

Neem contact op met Robert Borkes: Tel: 0031 (0) 6 22450191 | E-mail: rborkes@im-academy.nl

Comments are closed.