Hieronder de 35 kenmerken* (verdeeld over 5 HPO succesfactoren) die samen het HPO Raamwerk vormen. Cases van organisaties die met deze kenmerken van High Performance Organization aan de slag zijn gegaan staan beschreven op deze pagina. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact op met Chiel Vink (T. 035 – 603 70 07).
(Bron: Center for Organizational Performance – www.hpocenter.nl)
Kwaliteit van Management
- Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie
- Management is integer
- Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers
- Management neemt snel besluiten
- Management onderneemt snel actie
- Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen
- Management is gericht op het behalen van resultaten
- Management is erg effectief
- Management bestaat uit sterke leiders
- Management straalt zelfverzekerdheid uit
- Management is besluitvaardig met betrekking tot ‘niet-presteerders.’
Continue verbetering en vernieuwing
- De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties
- In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd
- In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd
- In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd
- In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie
- In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiëleinformatie gerapporteerd
- De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend
- De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend.
Langetermijngerichtheid
- De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties
- De organisatie onderhoudt goede langetermijnrelaties met alle belanghebbenden
- De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten
- Het management werkt al lange tijd bij de organisatie
- Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd
- De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.
Openheid en actiegerichtheid
- Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers
- De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren
- De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen
- Het management staat fouten maken toe
- Het management staat open tegenover verandering in de organisatie
- De organisatie is prestatiegericht.
Kwaliteit van Medewerkers
- Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten
- Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen
- Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht
- De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.