De voordelen voor burger en overheid

Zoals een aantal jaren geleden door de toenmalige minister-president Balkenende al aangegeven is het belangrijk om de zesjes-cultuur binnen de overheid te doorbreken. Inmiddels is de overheid een aantal jaren verder en treft u in onderstaande tabel de huidige score van de overheidssector aan.

Hieronder staan de gemiddelde scores per HPO Factor voor de sector Overheid

HPO Factoren HPO Publieke Sector 
Kwaliteit van Management 8,5 6,6
Openheid & Actiegerichtheid 8,5 6,2
Langetermijngerichtheid 8,5 6,6
Continue Verbetering & Vernieuwing 8,5 5,8
Kwaliteit van Medewerkers 8,5 6,5

(Bron: www.hpocenter.nl)

Als de overheidssector er voor kiest om met het High-performance aan de slag te gaan en HPO-O te worden dan gaat dat wetenschappelijk bewezen de volgende voordelen opleveren:

Vijf jaar wetenschappelijk- en praktijkonderzoek laat zien dat High Performance Organisaties beter presteren t.o.v. niet HPO’s:

  • omzet groeit 4 tot 16% harder
  • winstgevendheid is 14 tot 44% hoger
  • ROA (Return on Assets) is 1 tot 12 % hoger
  • ROE (Return on Equity) 9 tot 25% hoger
  • ROI (Return on Investment) 15 tot 26% hoger
  • ROS (Return on Sales) 2 tot 18% hoger
  • TSR (Total Shareholder Return) 4 tot 42% hoger

Betere resultaten op o.a.:

  • klanttevredenheid en -loyaliteit
  • medewerkertevredenheid
  • kwaliteit en vernieuwing van diensten/producten (innovatie)
  • klachtenafhandeling

Sinds 2008 hebben honderden organisaties in binnen- en buitenland het HPO Raamwerk toegepast. De volgende voordelen zijn opmerkelijk:

  • Betere houding: medewerkers hebben aandacht voor verbetering en voelen zich meer verantwoordelijk voor de producten, diensten en processen van de organisatie. De innovatiegraad stijgt en nieuwe producten en diensten komen sneller en succesvoller op de markt. Er is een gedeeld gevoel van doelgerichtheid en vernieuwde ‘spirit’.
  • Betere samenwerking: werknemers werken meer en beter samen met collega´s van andere afdelingen en met leveranciers en klanten. Ze staan meer open voor ideeën en zien zichzelf als onderdeel van een waarde toevoegende keten.
  • Betere organisatie: de organisatie heeft een unieke strategie ten opzichte van concurrenten en werkt meer gefocust en gedisciplineerd. Er worden minder projecten aangenomen, maar die worden wel perfect afgerond, binnen budget en op tijd. De organisatie maakt minder fouten. Het gevolg: een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit.
  • Betere financiële resultaten: de productiviteit stijgt doordat hetzelfde aantal medewerkers meer doet, met meer succes. De winst stijgt, het marktaandeel neemt toe en de organisatie is financieel stabieler.
  • Competitief voordeel: organisaties met de hoogste gemiddelde HPO-score behalen ook de beste resultaten.

(Bron: www.hpocenter.nl)